home

Emotionele band tussen paard en eigenaar

We kopen meestal een paard omwille van de onderlinge band, het plezier in het paardrijden, de leuke wandelingen, soms ook gewoon als vriendje voor de kinderen. Er zijn uiteraard paardeneigenaren die de paarden kopen om er iets mee te verdienen. Of je nu een paard koopt als vriend of als investering, je hebt een band met je paard. Hoe beter die band, hoe beter het paard zal presteren en hoe beter het zich zal gedragen.

In ieder geval, heb je verwachtingen over je paard, en op welke manier je reageert als die verwachtingen niet stroken met hetgeen het paard aanbiedt, hangt af van de emotionele band tussen jou en je paard.

Sommige paarden laden moeilijk omdat de eigenaar te veel het beste vriendje wilt zijn van het paard, andere paarden laden moeilijk omdat de eigenaar juist te weinig het vriendje wilt zijn van het paard en ander paarden laden dan weer gemakkelijker als er een vreemde het paard laadt.

Het wel of niet laden van paarden kan dus ook te maken hebben met de mate van emotionele band met je paard.

Niet doen

Het paard niet continu geruststellen.
Een paard dat angstig is, gestresst door het verlaten van de kudde, onzeker over hoe het z’n lichaam moet gebruiken, etc, kan je beter niet continu geruststellen. Geruststellen doen mensen vaak door, juist op het moment dat het paard onrustig is, in zijn hals te wrijven of over zijn flank en ondertussen te sussen. Wat doe je dan eigenlijk? Je paard belonen voor dat gedrag! Het paard leert hierbij dat wanneer het zich onrustig gedraagt, het geaaid wordt, én ondertussen ook niet gevraagd wordt om op de laadklep te gaan. Dus wat denk je dat je paard gaat doen om opnieuw niet op de laadklep te hoeven en daarbij nog eens geaaid te worden? Inderdaad, zich onrustig gedragen! Dus je hebt het onrustig gedrag juist aangeleerd aan je paard!

Bovendien is “een paard geruststellen” bevestigen aan je paard “ik begrijp je, het is inderdaad eng”.Een paard heeft op dat moment een leider nodig, iemand die zelfs geen aandacht heeft voor hetgeen het paard zo onrustig maakt. Die leider is zo zeker van z’n stuk, dat die de oorzaak van het onrustig gedrag van het andere paard, negeert. Zo een leider, die eigenlijk stelt “ik zie geen probleem”, is een betrouwbare leider. Die leider moeten wij zijn.

Wel doen

We moeten een betrouwbare leider zijn.
Een leider waar de andere paarden het gevoel bij hebben dat wij wel weten hoe het moet, en dat het de moeite is om ons te volgen.
In de eerste plaats zullen we dus elk signaal van onrust bij het paard negeren.
Negeren betekent niet dat we het niet zien, of opmerken, maar het betekent wel dat we er niets mee doen.
We reageren er dus niet op! Niet reageren betekent op geen enkele manier op reageren, dus ook niet geruststellen, niet tegen je paard praten, niet corrigeren, niet belonen.

Volgens Law of Effect blijft gedrag dat beloond wordt bestaan, en gedrag dat genegeerd wordt dooft uit.

Alleen negeren, daar komen we ook niet veel verder. Het paard leert dan dat het onrustig gedrag eigenlijk niets uithaalt.Hij wordt niet geaaid, hij wordt niet toegesproken, hij wordt ook niet gestraft.Het paard wordt er alleen moe van en verder niets.Als we lang genoeg wachten en het gedrag al die tijd negeren, zal het uitdoven.Maar soms kan dat uiteraard zeer lang duren. Sommige paarden hebben uit ervaring geleerd dat als ze dit gedrag lang genoeg volhouden of zelfs het gedrag nog vergroten, de eigenaar toch eens zal reageren. Je herinnert je misschien nog het “uiteindelijk gaat iedereen zitten” verhaal? Een acteur die aan het publiek vraagt recht te staan maar vergeet te vragen weer neer te gaan zitten. Sommige mensen gaan na 30sec al zitten, anderen wachten en gaan pas na 5min weer zitten, maar uiteindelijk “gaat iedereen zitten”, als je maar lang genoeg wacht.Sommige paarden zijn zo’n acteurs.

Tenzij… we ze onderweg ook uitleggen welk gedrag we wel graag zien, of we tijdens hun “ik probeer wat uit”-gedrag plots wel weer reageren op hun gedrag. “Toevallig” juist op het gedrag dat we graag willen zien. Dat gedrag geven we aandacht, dat gedrag belonen we door iets dat het paard op dat moment als belonend ervaart. Het is het paard dat bepaalt of iets op dat moment belonend is.
Misschien is voer een grote beloning, maar even van de laadklep mogelijk is mogelijks net zo een grote beloning dan voer.

Dus elk gedrag dat we zien, belonen we, zodat de Law of Effect kan spelen, en gedrag dat beloond woprdt zich zal herhalen.

Waarom zijn mensen die een minder emotionele band hebben met hun paard “soms” een betere leider? Frappant, sommige mensen die nauwelijks iets van paarden kennen, of die een paard hebben als investering en niet als vriend, kunnen paarden beter laden dan mensen die de beste vriend wil zijn van het paard.Die mensen hebben een minder emotionele band met het paard en zijn niet bang dat ze hun vriend pijn zullen doen of stress zullen veroorzaken.Ze denken minder na en "doen gewoon wat”. Ze lijken dus het onrustige gedrag bij het paard én de oorzaak ervan te negeren, er geen aandacht voor te hebben. Bewust of onbewust? Het paard voelt zich goed bij een leider die zich niet druk maakt.

Maar het andere kan ook. Mensen, paardeneigenaren, begeleiders, die te weinig affiniteit hebben met het emotionele wezen.Die het paard het liefst zo snel mogelijk geladen willen hebben zodat ze kunnen vertrekken.Tijd en winst is belangrijker dan een paard dat zich eventjes onrustig gedraagt.Of toch een béétje belangrijker want als een paard zich verwondt staan ze op de keuring of verkoop ook te kijk.“Het paard moet dan veilig maar wel snel vervoerd kunnen worden. Na 5min het paard te tijd geven om te laden, moeten ze het zelf maar weten, de paarden “kregen de kans”, en hebben ze niet gegrepen. Die koppigheid maakt dat die paarden geladen worden met longetouwen achter de achterhand, met de zweep “geleid wordt”, opgetrokken aan het halster, geblinddoekt etc. Hoe de paarden zich daarbij voelen, is van ondergeschikt belang op dat moment. Uiteraard zullen die paarden de volgende keer bij het laden zich het tumult herinneren en liever zo ver mogelijk van het gedoe weg blijven. Misschien wel 20m van de trailer weg.